Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

Obsequi d’una rajola feta per Masó/Coromina 55/125

El Departament de Cultura de la Bisbal d’Empordà l’any 1991 ens va invitar a la metgessa Maria Pons i Rosa M. Masana  a que  fessim unes xerrades  per les persones grans que es reunien a les tardes a la Llar de la Caixa,  edifici que està situat a sota  Les Voltes de la Bisbal.  Vàrem tractar temes de salut en general i donar alguns consells sobre els  bons hàbits de salut.

Rajola amb Uròbor dissenyat per Rafael Masó i feta a la Coromina. Obsequi a Rosa M. Masana
Rajola amb Uròbor dissenyat per Rafael Masó i feta a la Coromina. Obsequi a Rosa M. Masana

 

En agraïment a la nostra aportació l’Ajuntament ens va obsequiar  amb una rajola de ceràmica que havia estat dissenyada per l’arquitecte  Rafel Masó l’any 1913 i la fabrica Coromina de La Bisbal en va fer diverses produccions. D’aquesta fabrica en poden saber més a: La Coronima de la Bisbal, tanca el 2007

A la dècada dels anys 2000  la Coromina va fer una nova reproducció de 125  rajoles  de les que hi havia  el disseny d’ un uròbor, animal que es mossega la cua formant un cercle amb el seu cos,  aquest signe més sovint es representat  en forma de serp, però  en Masó la va disenyar  simulant a un lleó , significant  així mateix la naturalesa cíclica de les coses, el retorn o la eternitat com generalment s’interpreta.

Personalment em va tocar la rajola on a la fitxa tècnica  que l’acompanyava hi constava el número 55 de la tirada de les 125 peces de ceràmica.

Degut que amb el pas dels temps  les lletres  de la fitxa tècnica s’han fet  poc clares, hem procedit a  transcriure’n una part del text.

Nom: Rajola

Matèries primeres: argila, engalbes i vernissos

Tècnica: motlle de guix

Motius decoratius: animal que es mossega la cua. Segons Alexandre Cirici és un tema popular de caràcter internacional , com els temes de l’euga i el pollí, ambdós dins el mateix conjunt de ceràmiques de la “Athenea” (1913), avui desaparegut, que es diuera una mena de sala d’actes culturals i de reunió de grups d’artistes noucentistes gironins.

Fitxa que acompanyava la rajola núm. 55/125
Fitxa que acompanyava la rajola núm. 55/125

Aquests ceràmiques són l’únic testimoni material que resta d’aquell  edifici i algunes de les peces de ceramica van ser  traslladades  a la sala d’exposicions de la Fontana d’Or de Girona, on estan actualment.

Autor: Peça elaborada en l’obrador dels germans Coromina durant els mesos de març i abril de l’any 1913 a partir d’un disseny realitzat per l’arquitecte noucentista gironí Rafel Masó.

 Hem adjuntat un imatge mig pintada que correspont al antic  edifici Societat “Athenea” en record a la deessa grega on es reunien alguns artistes.  La rajola que hem esmentat junts amb d’altres eren les que decoraban la entrada d’aquest centre, correspondrien  a les columnes on hi han uns marques de color groc.     Publicat 2-6-2023

Naftalè
Naftalè
August Kekulé l'any 1865 va observar que la molècula del benzé tenia una estructura tancada suggerent a una serp que es mossega la cua. Com un anell simétric
August Kekulé l'any 1865 va observar que la molècula del benzé tenia una estructura tancada suggerent a una serp que es mossega la cua. Com un anell simétric
Edifici "Athenea" any 1913 a Girona, ara inexistent
Edifici "Athenea" any 1913 a Girona, ara inexistent